Svenner fyr ble første gang tent 22. oktober 1874 på fyrodd “Korpekollen” i Svenner‑øygruppen utenfor Stavern i Larvik kommune. Opprinnelig bestod tårnet av et firkantet steintårn som ble reist av fanger fra Akershus festning, de samme som hadde bygd Torbjørnskjær fyr. I 1900 ble det gamle fyrtårnet erstattet av et støpejernstårn med første ordens Fresnel-linse, hentet fra Store Færder fyr, og høyden ble ca. 18,7 m, med et lys som nå lyser opp til 17 nm.
Fyret ble fredet i 1997 som et nasjonalt kulturminne, automatisert i årene rundt 2002–2003, og har siden blitt driftet og bevart av lokale kystlag på dugnad . I dag er bygningene restaurert med Bakerstøtte fra Sparebankstiftelsen og Kystverket
Svenner er mer enn et fyr – det er en fascinerende øygruppe med unikt botanisk og fugleliv. Tidligere ble øya brukt av trekkende småfugler, ærfugl og flere måkearter siden 1935 er området fredet mot jakt og eggplukking. Det hardføre klimaet gir et særegent planteliv, og de robuste svabergene innbyr til opplevelser og utforsking.
Dagsbesøk: Rutebåt fra Stavern (juni–august) kjører avganger kl. 10, 12 og 15, med retur en halvtime senere. Alternativt taxibåt eller egen båt.
Oppleve skjærgårdsliv: Nyt nydelige svaberg, bading, piknik, krabbefiske eller topptur for panoramautsikt.
Overnatting: Det tradisjonelle “Steinhuset” byr på 20 sengeplasser i fire- og seksmannsrom, med kjøkken og felles kjøkken i naustet. Overnatting skjer via Kystleden i sommersesongen .
Fyrmuseum: I kjelleren i assistentboligen finnes et lite fyrmuseum med historiske gjenstander og fortellinger fra fyrets drift.
Dykking og fiske: Svenner er også kjent for sin undervannsverden, med vrak, formasjoner og rikt liv under vann.
Booking: Dagsbesøk via RIB. Overnatting må bookes via bookingkalender sesongmessig. Se deres sider for mer informasjon: https://svenner.no/overnatting-pa-svenner/
Fasiliteter: Toalett, ferskvann (regnvann – holdbart brukt), kjøkkenfasiliteter, griller ved naustet.
Transport: Rutebåt og taxibåt – anbefalt forhåndsbestilling, plassbegrenset.
Kulturarv: Se et fredet fyr, rikt forankret i norsk kysthistorie.
Natur og geologi: Øygruppen består av syenittsvaberg, et hardført planteliv og rikt fugleliv.
Mangfoldig opplevelsessted: Fra rolige utflukter til action og dykking.
Stemning: Den sosiale og hyggelige atmosfæren skapes gjennom kystlagsdugnad, fyrpub, grillkvelder og gode samtaler.
Hold øye med tidevann og vind; havna er lun, men vanskelige forhold kan oppstå.
Ta med vann, sengetøy/sovepose, egne matpakker og nødvendig utstyr.
Vis respekt for vernet fugleliv. Følg merkede stier, unngå rasteplasser for hekkeområder .
Svenner fyr byr på en helt spesiell kombinasjon: historisk forankring, skjærgårdsidyll, dempet luksus og levende lokale miljøer. Enten du ønsker en stemningsfull dagsutflukt, naturopplevelse eller en magisk overnatting på gammelt fyr, er Svenner et skattkammer i Vestfolds skjærgård. Rett og slett ett sted som virkelig setter spor.
Det er mye man kan lure på når det gjelder RIB-tur. Her har vi samlet en del av de ofte stilte spørsmål.
Som standard leverer vi:
Videre anbefaler vi at dere kler dere etter værmeldingen, med tanke på at det som oftest er friskere på sjøen. En god vindjakke gjør opplevelsen mye triveligere. Ved lave temperaturer anbefaler vi ullundertøy, lue, buff/hals og hansker.
Det er lurt å bruke solide sko som kan bli våte, uten heler.
Dette er helt avhengig av vind og bølgeforhold. På en rolig dag uten bølger kan det godt være at man ikke blir våt.
Hvis vi får vind og bølger fra en annen vinkel enn kjøreretning er sjansen stor at vi blir enten delvis eller søkkvåte underveis. Det er derfor lurt å ha en backup med klær på ankomst stedet.
I fartsområde 1 og 2, som er innelukket og/eller beskyttet farvann, gjennomfører vi ikke turen dersom vindstyrken er over 15 m/s, eller bølgehøyden er over 2 meter.
I fartsområde 3, som er åpne arealer som grenser til havet, gjennomfører vi ikke turen dersom vindstyrken er over 15 m/s eller bølgehøyde over 3 meter.
Rett før avgang vil skipperen gå gjennom en sikkerhets instruks med alle passasjerer. Han forteller om turen, hvordan man skal oppføre seg og hva du kan gjøre for å stanse båten.
Skipperen er avhengig av at dere gir tilbakemelding underveis når man ønsker en endring, og det er helt i orden!
Etter gjennomført sikkerhets instruks vil skipperen be dere om å signere en egenerklæring. Dette er for å bekrefte at dere er innforstått med risikoen turen medfører.
Samtidig vil dette fungere som en passasjerliste og kan bli brukt i tilfelle av uhell.
Sammen med våre samarbeidspartnere kan vi levere RIB-turer med opptil 100 passasjerer!
Vi driver virksomheten etter forskriften om fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Det vil si at 1 båt ikke kan ha flere enn 12 passasjerer. Allikevel klarer vi å organisere flere båter ved behov.
Vi stiller høye krav til våre underleverandører og krever at de også er godkjent og registrert hos Sjøfartsdirektoratet.
Det er mulig å ta med bagasje som jakker, ryggsekker og vesker. Vi har store vanntette sekker med oss som kan fylles opp og lagres i lukket rom.
På rene transport-turer kan vi ta med oss mye mer bagasje. Mengden av dette begrenser muligheter til både fart og action, så dette må tas høyde for.
Vi kan også arrangere transport av personer og bagasje fra startsted til ankomststed med minibuss ved behov.
Det er allikevel helt på eget ansvar å ta med mer enn nødvendig. Vi fraskriver oss erstatningsplikt på skader og forlis av medbrakt bagasje.
Vinteren 2022 har Sail On hatt spesielt fokus på M i HMS - miljø. Det betyr at vi skal tenke minst mulig belastning på miljøet i alle ledd. Velger du Sail On, velger du et grønnere alternativ. Hvordan gjør vi det: