Vi tar deg ut til Store Færder hvor det opprinnelige fyret ble reist i 1697. Fra vestsiden av store Færder kjører vi den siste biten ut til Færder fyr på Tristein. Fyret stod ferdig i 1857 og har siden den gang vært et av Norges mest kjente fyr. Her blir det alltid landgang mens vi forteller litt om Færder fyr`s historie.
Færder er med sin beliggenhet et av hovedmerkene til skipsfarten i Oslofjorden. Området rundt Færder fyr kan være meget værhardt, og karakteriseres av «Den norske los» som et farlig sted å være når høststormene setter inn.
Færder fyr er et fyr som ligger på den midterste av de tre øyene som utgjør Tristein (også kalt Lille Færder). Øyene tilhører Tjøme kommune i Vestfold. Fyret ble støpt i jern ved Bærums verk. Det ble ferdigstilt i 1857 og rager 47 meter over havflaten. Selve tårnet måler 43 meter og er landets nest høyeste støpejernstårn. Lysstyrken er 3 570 000 candela og lysvidden 19 nautiske mil.
Tristein ble i 2013 en del av Færder nasjonalpark.
Det første Færder fyr ble bygd i 1697 på øya Store Færder like nord for dagens fyr. Dette var et privat fyr formet som en åpen, smidd fyrgryte. Gryta stod rett på bakken og fyrpasseren etterfylte med kull og ved hele natta. På et år ble det brent omkring 540 tønner med kull. I 1799 overtok det offentlige ansvaret for fyrdriften, og et tårn med stor lykt stod ferdig i 1802. Kullfyret ble erstattet av et linseapparat og fyrlamper drevet på petroleum i 1852. Få år etterpå ble også et nytt tårn bygd på øyene litt lenger sør, der det stod ferdig i 1857. I dag drives fyret av elektrisitet.
Det er mye man kan lure på når det gjelder RIB-tur. Her har vi samlet en del av de ofte stilte spørsmål.
Som standard leverer vi:
Videre anbefaler vi at dere kler dere etter værmeldingen, med tanke på at det som oftest er friskere på sjøen. En god vindjakke gjør opplevelsen mye triveligere. Ved lave temperaturer anbefaler vi ullundertøy, lue, buff/hals og hansker.
Det er lurt å bruke solide sko som kan bli våte, uten heler.
Dette er helt avhengig av vind og bølgeforhold. På en rolig dag uten bølger kan det godt være at man ikke blir våt.
Hvis vi får vind og bølger fra en annen vinkel enn kjøreretning er sjansen stor at vi blir enten delvis eller søkkvåte underveis. Det er derfor lurt å ha en backup med klær på ankomst stedet.
I fartsområde 1 og 2, som er innelukket og/eller beskyttet farvann, gjennomfører vi ikke turen dersom vindstyrken er over 15 m/s, eller bølgehøyden er over 2 meter.
I fartsområde 3, som er åpne arealer som grenser til havet, gjennomfører vi ikke turen dersom vindstyrken er over 15 m/s eller bølgehøyde over 3 meter.
Rett før avgang vil skipperen gå gjennom en sikkerhets instruks med alle passasjerer. Han forteller om turen, hvordan man skal oppføre seg og hva du kan gjøre for å stanse båten.
Skipperen er avhengig av at dere gir tilbakemelding underveis når man ønsker en endring, og det er helt i orden!
Etter gjennomført sikkerhets instruks vil skipperen be dere om å signere en egenerklæring. Dette er for å bekrefte at dere er innforstått med risikoen turen medfører.
Samtidig vil dette fungere som en passasjerliste og kan bli brukt i tilfelle av uhell.
Sammen med våre samarbeidspartnere kan vi levere RIB-turer med opptil 100 passasjerer!
Vi driver virksomheten etter forskriften om fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Det vil si at 1 båt ikke kan ha flere enn 12 passasjerer. Allikevel klarer vi å organisere flere båter ved behov.
Vi stiller høye krav til våre underleverandører og krever at de også er godkjent og registrert hos Sjøfartsdirektoratet.
Det er mulig å ta med bagasje som jakker, ryggsekker og vesker. Vi har store vanntette sekker med oss som kan fylles opp og lagres i lukket rom.
På rene transport-turer kan vi ta med oss mye mer bagasje. Mengden av dette begrenser muligheter til både fart og action, så dette må tas høyde for.
Vi kan også arrangere transport av personer og bagasje fra startsted til ankomststed med minibuss ved behov.
Det er allikevel helt på eget ansvar å ta med mer enn nødvendig. Vi fraskriver oss erstatningsplikt på skader og forlis av medbrakt bagasje.
Vinteren 2022 har Sail On hatt spesielt fokus på M i HMS - miljø. Det betyr at vi skal tenke minst mulig belastning på miljøet i alle ledd. Velger du Sail On, velger du et grønnere alternativ. Hvordan gjør vi det: